Jag heter Per Larsson och bor på ranchen tillsammans med mina barn Jolene och William. Här tar vi emot och tränar både hästar och ryttare inom framför allt grundridning,hantering av häst på säkert sätt ,Reining, Cutting och Cowhorse. Störst focus ligger alltid på att grundernas sitta och problemlösning hjälper vi gärna till med vid behov.
Som ni ser är namnet på ranchen ändrat , men även inriktningen med Unghästkurser och ridläger, I detta har jag hjälp av Jeanette Sahlberg som är en duktig Horse-woman , ryttarinna och coach och pedagog.
Här kommer vi också blogga om unghästar, träning och vår träningsfilosofi . Är det något speciellt ni vill läsa om -tveka inte att skriva till oss

Open Heart Ranch har också en westernbutik med kvalitets produkter från USA s ledande tillverkare

Välkommen att strosa runt på vår webplats eller varför inte besöka oss i verkligheten!

lördag 19 mars 2011

Vikten av rakställd häst

Jag befinner mig i Blekinge över helgen och håller lite ridträning med en del nya och gamla elever, det bästa med hela resan förutom att träffa trevliga människor och hästar såklart är att här är det vår. Jag har stått ute och njutit av solen och jag får nog erkänna att jag fått lite klädsam färg på mina kinder.

Bilden visar rakställdhet
Men nu till mina tankar, idag på kursen såg jag ånyo vikten av att kunna rida sin häst rakt fram i samlad form. Dessutom skall detta kunna ske i transitions, alltså övergångarna mellan de olika gångarterna. Jag vill poängtera att hästen skall vara rak i kroppen och röra sig längs en rak linje, då jag ber om det.
Samtidigt är det ju oerhört viktigt att hästen kan böja på sig utan motstånd, det är stor skillnad på att böjas och att vilja vara böjd. Med böjning menar jag att hästen skall vara elastisk från huvudet till svansen, eller atlas axis genom SI-led och hela vägen genom svansen. Om ryttaren tvingar hästens böjning kommer bakdelens aktion flyttas åt motsatt håll, detta kan med fördel utnyttjas i rörelsen öppna, men om hästen själv väljer att böja sig kommer den kunna klia sig i rumpan utan förlora balansen och bakdelen kommer behållas i rörelseriktningen detta gör vi när vi rider Sluta.

Många hästar kan inte detta idag och jag tror att det ofta beror på att man söker lätta genvägar såsom en elev så passande namngett dem "Kärringtyglar". Används graman, tidemanstygel, halsförlängare, gougetyglar, diverse snoddar och andra inspänningsredskap kommer hästen inte kunna visa när den inte förstår eller orkar. Detta gör att hästen arbetar med fel muskler och spänningar uppstår, i förlängningen leder detta till inflammerade muskler och fästen förutom den ovilja som  hästen kommer känna inför arbetent.Undantaget är dock en vanlig ring- martingal sk (Running martingal)
om den är korrekt justerad dvs tygelringen skall räcka till ganaschgropen när hästen står normalt med halsen, om den däremot är för kort blir kan hästen bli okänslig och motsträvig i munnen.Jag använder den ibland när jag tränar på kor eller om jag rider en unghäst första gångerna eller en bråkig äldre häst eftersom jag vill ha tyglarna korrekt om det" hettar till".

Det finns ett ordspråk som säger: Om du är tillräckligt duktig för att rida med hjälptyglar behöver du troligvis inte dem.

Detta är dagens visdomsord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar